IMBRIS 1999 - Fladstjernevej 1A

Imbris 1999

Årets Imbris - grundejerforeningens forskønnelsespris - blev afsløret efter generalforsamlingen. Den blev tildelt for en respektfuld restaurering af det gamle træhus på Fladstjernevej 1A.

En ejendomsmæglerannonce med overskriften "Charmetrold eller byggegrund" lokkede i 1994 Dorte og Christian Andersen til Emdrup, nærmere bestemt til hjørnet af Fladstjernevej og Blåmunkevej. Her mødte dem et ældre træhus, som de straks faldt for, og to dage inden juleaften blev slutseddelen underskrevet.

Undertonen i annoncen var de sig helt bevidst, nemlig at mange ville være til-bøjelige til at rive de bestående bygninger ned og starte på en frisk. De var godt klar over, at en realisering af "Projekt charmetrold" ville være en stor og arbejds-krævende opgave, som også krævede mod og visioner.

Forestil jer, at udhuset er det første, man går i gang med at restaurere for at have et værksted til de efterfølgende arbejder. Alene det arbejde, der har været med det, ville kunne tage pippet fra de fleste.

Restaureringsarbejdet af selve huset blev påbegyndt i den ene fløj, hvor der skulle være køkken og spisestue, og hvor der også blev indrettet bad. Det viste sig i forbindelse med nedrivningsarbejdet, at det gamle bindingsværk fra 1916 på den nederste halve meter var udtjent, bl.a. fordi der ikke var et egentligt fundament hele vejen rundt.

For at kunne skifte bindingsværket og udføre fundament, måtte huset løftes med donkrafte og bæres af søjler, mens arbejdet stod på. I øvrigt skulle der kloakeres for at få afløb fra køkken og bad.

I den efterfølgende retaurering af resten af huset har man været tilsvarende grundige og rettet skævheder op med donkrafte, udført fundamenter, hvor de manglede eller var dårlige og udført nye terrændæk som underlag for nye gulve. I den periode boede familien i en skurvogn i haven.

Den udvendige træbeklædning, som ellers i første omgang skulle bevares, er udskiftet. Her har man af respekt for husets egenart og karakter bevaret den særlige udformning med en vandret beklædning - en såkaldt klinkebeklædning - på den nederste del og en lodret såkaldt 1 på 2-beklædning på den øverste del. Træbeklædningen er malerbehand-let med en miljørigtig og holdbar linoliemaling, som farvemæssigt er afstemt efter udhusets gule farve, selv om der måtte syv forsøg til, inden linoliemalingen fik den rigtige farve. Alle de gamle vinduer, som er udført af sundt og godt kernetræ, har været totalt adskilt, renset af og kittet om, inden de igen er malet. Tagbelægningen er udskiftet, og der er udført nye tagrender og nedløb i zink. Gårdspladsen mellem udhuset og hovedhuset er smukt belagt med brosten, også et arbejde Dorte og Christian selv har udført.

Senest er fløjen mod Fladstjernevej forlænget med en tilbygning, som i stil og materialevalg er fuldstændig magen til resten af huset. Også her fornemmes respekten for husets oprindelige toneart, da man viderefører de smalle vinduessprodser og ikke er forfaldet til brugen af termovinduer.

Hermed er 4 års næsten konstant restaure-rings- og byggearbejde færdigt. Selv om der er sket store ud-tyndinger i den ek-sisterende beplantning, er der planer om en mere omsiggribende ændring af haven, med bl.a. nye flisebelægninger, ligesom en carport også er i støbeskeen.

Efter en beundringsværdig arbejdsindsats, som de nærmeste naboer formentlig både tidligt og sent på døgnet må have været vidner til, kan både de og alle vi an-dre nyde det flotte resultat og glæde os over, at Karl Larsson-stemningen blev bevaret. Vi kan vist alle være enige om, at "Projekt charmetrold" er lykkedes.

Det er os derfor en glæde at kunne overrække årets IMBRIS til Dorte og Christian fra Fladstjernevej 1.